سلام به حضرت سیدالشهدا علیه السلام بعد از نماز

0
1395

وب سایت خبری کربلا724 ، سلام هايى كه پس از پايان نماز مى خوانند نخست رو به طرف قبله به حضرت سيدالشهدا سلام داده مى شود «السلام عليك يا ابا عبدالله، السلام عليك يابن رسول الله، السلام عليكم و رحمه الله بركاته» و بعد رو به طرف خراسان به حضرت رضا سلام داده مى شود «السلام عليك يا على بن موسى الرضا المرتضى، السلام عليك يا معين الضعفائ، السلام عليكم و رحمه الله و بركاته» آن گاه رو به طرف قبله به حضرت حجت بن الحسن سلام مى دهيم: «السلام عليك يا صاحب الزمان، السلام عليك يا شريك القرآن و يا قاطع البرهان، السلام عليكم و رحمه الله و بركاته».

در خصوص سلام به معصومين(عليهم السلام) پس از نماز گفتنى است:

اولا: يكى از راههاى زيارت معصومين(عليهم السلام) زيارت و سلام از راه دور مى باشد و در روايات تصريح شده اين گونه سلام ها به آنها رسانده شود.

حضرت صادق(عليه السلام) فرموده است كه: هرگاه راه يكى از شما دور و از خانه اش تا به قبور ما مسافت بسيار باشد بالا رود به پشت بام بلندتر منزل خود و دو ركعت نماز كند و اشاره كند به سلام كردن بسوى قبرهاى ما پس به درستى كه آن به ما مى رسد.

در روايت ديگرى نقل شده آن حضرت به يكى از ياران خود به نام سدير فرمود:اى سدير زيارت مى كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر روز؟ عرض كردم كه فداى تو گردم نه. فرمود: شما چه جفاكاريد، در هر جمعه زيارت مى كنيد او را؟ گفتم: نه. فرمود در هر ماهى زيارت مى كنيد گفتم نه فرمود در هر سالى او را زيارت مى كنيد گفتم گاهى از سال ها شده كه زيارت كرده ام فرموداى سدير چه جفاكاريد شما به امام حسين(عليه السلام) آيا نمى دانيد كه حق تعالى را دو هزار هزار فرشته ژوليده مو گرد آلوده كه مى گريند بر آن حضرت و زيارت مى كنند و خسته نمى شوند؟! چه مى شود براى تو اى سدير كه زيارت كنى قبر حسين(عليه السلام) را در هر جمعه پنج مرتبه و در هر روزى يك مرتبه؟ گفتم: فدايت شوم بين ما و بين او فرسخهاى بسيار است فرمود به من كه بالا رو به بام خانه ات پس نظر كن به جانب راست و چپ پس بلند كن سر خود را بسوى آسمان پس قصد كن جانب قبر آن حضرت را و بگو السَّلامُ عَلَيكَ يا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ نوشته مى شود براى تو زيارتى و آن زيارت حجه و عمره است.. مفاتيح الجنان، باب زيارات، مطلب سوم در زيارات مخصوصه حضرت ابى عبد الله الحسين(عليه السلام) است، هشتم زيارت اربعين است، ص 470.

ثانياً: در خصوص سلام دادن به اين شكل خاص پس از نماز، در روايات مطلبى ذكر نگرديده.

ثالثا: سلام به امامان بهتر است هميشه رو به قبله باشد. به همين جهت از برخى بزرگان ديده شده است كه تنها رو به قبله مى ايستند و سلام به پيامبر(صلى الله عليه وآله) و بقيه امامان(عليهم السلام) مى دهند اگر چه در خصوص امام رضا(عليه السلام) به جهت اين كه مرقد شريف ايشان در ايران مى باشد و موقعيت جغرافيايى آن به آسانى قابل تشخيص است رو به سوى مشهد سلام دادن رسم شده است.

دلیل این که غالبا سه معصوم ، از میان معصومین گزینش می شود این می تواند باشد که :

1.نسبت به زیارت امام حسین علیه السلام و سلام به ایشان ، در روایات توصیه های فراوانی شده است حتی از راه دور.

2 .امام رضا علیه السلام تنها معصومی هستند که در ایران هستند و تنها شیعیان اثنی عشری به امامت امام رضا علیه السلام اعتقاد دارند.

3. امام زمان علیه السلام نیز ، صاحب امر و حجت زنده خداوند در زمین هستند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید