جایگاه ویژه “شهر مقدس کربلا” در ادبیات شعری شعرای هندو و سیک

0
548

هفته نامه هندی “اوتلوک ايندیا” (Outlook India) در شماره اخیر خود، طى مقاله ای مفصل درباره اهمیت “کربلا” در ادبیات شعری شعرای هندو و سیک، و توجه ویژه آنها به این موضوع پرداخت.

به گزارش وب سایت خبری کربلا۷۲۴ ، این مجله در مقاله ای که توسط تاریخدان و منتقد ادبی، خانم “رخشنده جلیل” نوشته شده، نوشت: همانطور که شعراى اردو زبان مسلمان، به برخی جشن ها و فعالیت های هندوها و سیک ها پرداخته اند، شعرای هندو و سیک نیز به اعیاد و مناسبت های مختلف دین اسلام پرداخته و آن را مورد اهمیت قرار داده اند.

این بانوی هندی که در مقاله خود به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی علیه السلام استناد کرد، این اقدام شعرای مسلمان از یکسو و شعرای هندو و سیک، از سوی دیگر را به مثابه تبادل فرهنگی و اجتماعی میان طیف های مختلف این جامعه دانست و افزود: مهم ترین حوادث اسلامی که توسط شعرای غیر مسلمان مورد توجه قرار گرفته، میلاد رسول خدا صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و سال های اول تاریخ اسلامی و نیز واقعه عاشورا در کربلا بوده است.

این منتقد هندی ادامه داد: در زبان محلی شعرهای مربوط به مدح رسول خدا “نعت” و شعرهاى مربوط به مدح حضرت علی “منقاباد” و شعرهای مربوط به واقعه کربلا “مرثیات” نامیده می شوند.

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید